Wie, wat, waar? (deel 1)

Wie ben ik eigenlijk? Ben ik wel echt mezelf of ben ik de persoon waarvan anderen graag willen dat ik ben?

Kennen jullie dat gevoel? Dat gevoel dat je het leven van een ander leidt? Dat je niet echt bent wie je diep van binnen bent?

Er zijn zoveel factoren van invloed op de persoon die we uiteindelijk worden. We worden geboren met een blauwdruk van een karakter, een soort bouwtekening van wie we gaan worden, maar hoeveel van ons worden uiteindelijk de pure karakters/personen die hierin beschreven werden? Niemand denk ik.

Niemand mag helemaal zichzelf zijn in deze wereld. We moeten erbij horen, in een hokje passen, vooral niet anders zijn.
Het begint al vlak na je geboorte, als je veel behoefte hebt aan contact met pappa en mamma ben je een huilbaby en is er iets mis met je.

Nee je mag als baby/kind echt niet bij je ouders in bed slapen. Maar denk eens na, zo’n klein mensje heeft 9 maanden in de warme buik van mamma gezeten met continue haar hartslag, ademhaling en beweging om je heen. Dan wordt je geboren en moet je ineens helemaal alleen in stilte in een wiegje gaan slapen. Dat moet toch heel eng en eenzaam voelen voor zo’n klein droppie.

Dan volgt het Consultatiebureau (of zoals ik ze graag noem, het Consternatiebureau). Je groei en ontwikkeling moet wel netjes binnen de grafiekjes passen, want anders is er iets niet goed en heb je hulp nodig om vooral zoals de rest van de babyś te worden.

Stel je voor dat je niet op de exact juiste leeftijd gaat praten………. Nou daar moet toch vooral meteen logopedie aan te pas komen.
O jee, uw kind in bijna 1 jaar en loopt nog niet?? Nou en! Hij/zij praat al behoorlijk en sjeest al kruipend het hele huis door. Zolang ze gezond en gelukkig zijn is het goed.

Ook op school moet je als kind vooral met het gemiddelde mee lopen. Loop je iets “achter of voor” dan weet men al snel niet meer wat ze ermee aan moeten. Ik weet nog goed dat de juf van mijn oudste zich zorgen maakte om mijn meisje. Ze speelde niet altijd met andere kinderen, maar speelde graag alleen. Nu snap ik best dat het goed is als kinderen ook goed samen kunnen spelen, maar om het nou meteen een probleem te noemen als een kind ook graag alleen speelt, vind ik wat ver gaan. Ze heeft gewoon wat meer ruimte en rust nodig dan de meeste andere kinderen. Maar doordat het blijkbaar verplicht is om met de middenmoot mee te lopen, voelt ze zich snel anders en een buitenbeentje. Als ze even haar ruimte nodig heeft, lopen mensen haar snel achterna en weigert men haar met rust te laten waardoor ze gefrustreerd raakt. Waarom mag een kind niet gewoon anders zijn?

En zo gaat het schoolleven door met hokjes en grafiekjes en tabelletjes.

Dan heb je ook nog vrienden en familie om je heen die je graag gelukkig en tevreden wil houden. Ook voor hen verberg je waarschijnlijk je echte ik.

En dan zie je in dat je steeds verder weg geraakt van jezelf, je bent jezelf misschien zelfs kwijt en voelt je daardoor ongelukkig.

Als je dan eindelijk weer weet wie je bent (na misschien wel heel veel hard werken) Krijg je van diezelfde vrienden en familie weer op je bord dat je zo anders bent geworden. Wat is er toch met je aan de hand? Wordt je dan gevraagd. Gaat alles wel goed met je?

Misschien vinden mensen je niet meer leuk, lief en aardig. Misschien raak je “vrienden” kwijt.

Maar geloof me als ik zeg, dat die zogenaamde vrienden, helemaal geen echte vrienden zijn. Echte vrienden houden van je om wie je bent en niet om hoe je je voordoet. Je kunt niet iedereen tevreden houden.

Ga op zoek naar wie je bent. Zo vind je je eigen geluk. Je zult zien wie je echte vrienden zijn en met wie je gelukkig door het leven kunt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s